نمای مدیوم شات در ترکیب بندی عکاسی
نمای مدیوم شات در ترکیب بندی عکاسی از نماهای مختلف شات دوربین در عکاسی و فیلمسازی استفاده می شود و نشان دهنده زبان مشترکی برای فیلمنامه نویسان، اپراتورهای دوربین و فیلمبرداران است. عکس های دوربین، عناصر بصری یک صحنه خاص را با تمرکز بر اندازه سوژه ایجاد می کنند. راه های زیادی برای کادربندی سوژهها وجود دارد و ما می توانیم کل بدن یا شاید فقط چشم هایشان را ببینیم. می توانیم این فرایند را به سه اندازه اصلی تقسیم کنیم: بلند، متوسط و نزدیک. در اینجا به منظور آشنایی بیشتر با نمای مدیوم شات در ترکیب بندی عکاسی لازم است ادامه مطلب را بررسی کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری رد این حوزه کسب کنید.
آشنایی با نمای مدیوم شات در ترکیب بندی عکاسی
در این راهنمای مختصر، نماهایی که یک سوژه را از فاصله دور نشان می دهند و عکس های متوسطی که بر روی سوژه تأکید دارند و در عین حال برخی از محیط اطراف را نشان میدهند، پوشش داده شده است، کافیست آن ها را بررسی کنید:
- اکستریم لانگ شات
در بررسی نمای مدیوم شات در ترکیب بندی عکاسی لانگ شات افراطی (معروف به شات عریض) اغلب در فیلم ها به عنوان یک صحنه آغازین قوی یا به عنوان یک صحنه مقدماتی برای یک محیط جدید استفاده می شود. این شات برای نشان دادن سوژه از فاصله دور و در عین حال فوکوس روی ناحیه ای که صحنه در حال وقوع است استفاده می شود. این نوع شات ضروری است زیرا نقش یک شات تثبیت کننده را از نظر زمان و مکان ایفا می کند که در داستان گویی حیاتی است. یک لانگ شات افراطی همچنین می تواند رابطه فیزیکی یا عاطفی شخصیت را با محیط اطراف به تصویر بکشد. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که سوژه لازم نیست در اکستریم لانگ شات وجود داشته باشد، چرا که می تواند یک منظره بکر باشد.
- شات کامل
شات کامل نشان دهنده نوعی از لانگ شات است که شخصیتی را از سر تا انگشتان پا نشان می دهد. با این حال، در این مورد، سوژه تقریباً کادر را پر می کند و تنظیم در درجه دوم مورد اهمیت قرار می گیرد. تاکید کامل شات بیشتر بر روی اکشن و حرکت است تا احساسات. فول شات هم در فیلم و هم در عکاسی بسیار رایج است. وقتی صحبت از عکاسی پرتره کلاسیک، به ویژه عکاسی مد می شود، فول شات از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است زیرا کل پیکره انسان را به تصویر می کشد.
- شات آمریکایی
در بررسی نمای مدیوم شات در ترکیب بندی عکاسی شات آمریکایی (با نام مستعار کابوی یا 3/4 شات) یک نوع شات متوسط است. نام خود را از فیلم های وسترن دهه 1930 و 1940 گرفته است. این نوع مدیوم شات که سوژه را از سر تا زانو نشان می دهد، هنوز در فیلم ها و عکاسی وجود دارد. با این حال، امروزه چندان رایج نیست و می توان آن را عاملی یکپارچه در نظر گرفت.
- شات متوسط
شات متوسط حتی بیشتر از شات آمریکایی روی سوژه تمرکز می کند تا برخی جزئیات را نشان دهد. این نوع عکس معمولاً سوژه را از کمر به بالا فریم می کند. مدیوم شات یکی از رایج ترین نماهایی است که در فیلم ها به خصوص در صحنه های دیالوگ دیده می شود. بر روی یک موضوع در یک صحنه خاص تمرکز می کند، در حالی که هنوز محیطی را نشان می دهد که برای درک زمینه لازم است. مدیوم شات همچنین اغلب در عکاسی پرتره و عکس های مد استفاده می شود. لنزهای پرایم مانند 50 میلی متر و 85 میلی متر در گرفتن عکس های متوسط، چه در فضای باز و چه در استودیو عالی هستند.
این چهار نوع عکس دوربین هم در عکاسی و هم در فیلمسازی بسیار متداول هستند، زیرا به هنرمند اجازه میدهند تا ارتباط قوی بین سوژه ها و محیط اطراف خود را نشان دهد. این نوع ارتباط یکی از جنبه های بسیار مهم داستان سرایی است.
نکات قابل توجه در بررسی عملکرد نمای مدیوم شات در ترکیب بندی عکاسی
در بررسی عملکرد نمای مدیوم شات در ترکیب بندی عکاسی امروزه اگرچه عملاً تنوع بی نهایتی از عکس ها وجود دارد، اما می توانیم آنها را به دسته های اصلی تقسیم کنیم. درا ینجا به چندین عکس ضروری دوربین که باید بدانید اشاره شده است و آنها را به سه گروه تقسیم می کنیم:
اندازه های شات
زوایای دوربین
حرکات دوربین
هنگامی که اصول اولیه هر نوع عکس را درک کردید، می توانید از آنها به عنوان بلوک های سازنده برای ایجاد ترکیب های جالب تر استفاده کنید.
- اندازه های شات
اندازه شات به اندازه بزرگ یا کوچک بودن کادر نسبت به سوژه اشاره دارد. آیا شخصیت شما قاب را پر می کند یا آنقدر دور هستند که تقریباً نامرئی هستند؟ چه چیز دیگری در عکس شما قابل مشاهده است؟ چند شخصیت؟ اشیاء؟ مناظر طبیعی؟ بیایید به چندین اندازه مهم شات نگاه کنیم و ببینیم که چگونه کار می کنند:
نمای نزدیک (CU)
در بررسی عملکرد نمای مدیوم شات در ترکیب بندی عکاسی کلوزآپ یکی از شناخته شده ترین ابعاد در سینما است. زمانی استفاده می شود که می خواهید ویژگی های صورت شخصیت خود را بدون هیچ گونه مزاحمت دیگری در عکس برجسته کنید. یک نمای نزدیک معمولی صورت شخصیت را از پیشانی تا چانه نشان می دهد. با این حال، جا برای برخی تغییرات وجود دارد. به یک وسترن کلاسیک فکر کنید که در آن دو شخصیت قبل از دوئل به هم خیره می شوند. این شات توجه بیننده را به ویژگیها و حالات صورت که در یک عکس واید از بین میرود جلب میکند.
شات متوسطMS))
در بررسی عملکرد نمای مدیوم شات در ترکیب بندی عکاسی باید بدانید که مدیوم شات یا مید شات جایی بین کلوزآپ و لانگ شات است. یک عکس متوسط معمولی سوژه را از سر تا کمر نشان می دهد. به اندازه کافی نزدیک است که شما هنوز می توانید چهره آنها را ببینید، در حالی که برخی از زبان بدن هم استفاده می کنند. شما ممکن است از این شات زمانی استفاده کنید که یک شخصیت در حال حمل یک شی یا نشانه گرفتن اسلحه است. یا، اگر پشت میز نشسته اند، می توانید به آنها نشان دهید که در حال نوشتن یک کتاب هستند. همچنین برای زمانی که یک شخصیت در حال حرکت در کادر است، این نوع شات مفید است، زیرا حاوی اطلاعات پس زمینه کافی است که بیننده دچار سردرگمی نشود.
مواردی که باید در آشنایی با نمای مدیوم شات در ترکیب بندی عکاسی در نظر بگیرید.
تک، دو تیر، سه تیر یکی دیگر از راه های دسته بندی عکس بر اساس تعداد افراد در کادر است. ما این را یک شات، دو شات یا سه شات می نامیم، بسته به اینکه چند نفر در آن حضور دارند. به طور معمول، شما این را با یکی از اندازه های عکسی که در اختیار دارید ترکیب می کنید. به عنوان مثال، ممکن است از یک نمای نزدیک دو شات، برای بوسیدن دو شخصیت استفاده کنید. سه شخصیت در یک دفتر ممکن است نیاز به سه شات متوسط داشته باشند.
POV
این زمانی استفاده میشود که میخواهید بیننده ببیند یا آنچه را که احساس میکند احساس کند. می تواند یک عکس ثابت باشد یا می توانید آن را با یکی از حرکات دوربین ترکیب کنید که بعداً به آن خواهیم پرداخت.
زوایای دوربین
در آشنایی با نمای مدیوم شات در ترکیب بندی عکاسی دسته بعدی که به آن نگاه خواهیم کرد زاویه دوربین است. هنگامی که اندازه عکس را انتخاب کردید، می توانید با انتخاب زاویه دید کمی به عکس خود اضافه کنید. زاویه دوربین می تواند به شما کمک کند تا احساس ترس، همدلی یا سرگردانی در بیننده ایجاد کنید.
سطح چشم
خنثی ترین زاویه دوربین، عکس سطح چشم است. دوربین دقیقاً در همان سطح صورت سوژه به سمت جلو حرکت می کند. اگر بخواهید حس عینی خود را حفظ کنید، صحنه مصاحبه را اینگونه می گیرید. هدف این است که اجازه دهید بیننده بدون دستکاری احساسات خود، فعالیت و عمل خود را دنبال کند. در حالی که به آن “سطح چشم” می گویند، لازم نیست عکسی از صورت شخصیت باشد. با حفظ زاویه خنثی دوربین، می توانید از یک شی در سطح چشم عکس بگیرید.
زاویه کم
یک عکس با زاویه پایین کمی ذهنیت را به صحنه اضافه می کند. دوربین به جای اینکه مستقیماً رو به جلو باشد، از زاویه کم به سوژه نگاه می کند. این می تواند یک شخصیت را تهدید کننده، مسلط یا در موقعیتی قدرتمند نسبت به شخصیت دیگر نشان دهد. مانند برخی از عکس های دیگر که نگاه می کنیم می توانید شدت آن را تغییر دهید. ممکن است از یک زاویه کم برای انتقال حس اقتدار استفاده شود، مانند نگاه کردن معلم از پایین به دانش آموز. ممکن است از یک عکس با زاویه بسیار پایین برای نشان دادن هیولایی مانند گودزیلا یا کینگ کونگ که بر شخصیتهای دیگر تأثیر میگذارد استفاده شود.
زاویه بالا
عکس با زاویه بالا نوعی عکاسی است که تصور مخالف را ایجاد می کند و باعث می شود سوژه دوربین کوچک به نظر برسد.
نتیجه گیری
در مجموع به منظور آشنایی بیشتر با نمای مدیوم شات در ترکیب بندی عکاسی لازم است از پکیج مستر کلاس عکاسی با دوربین و پکیج مستر کلاس عکاسی با موبایل خانم بهاره صالح نیا استفاده کنید. کافیست به سایت ایشان رفته و از خدمات عالی آنان استفاده کنید.
یکی از موفق ترین و محبوب ترین چهره های اینستاگرام و صاحب بزرگترین صفحه آموزش عکاسی با بیش از سه میلیون فالوور در اینستاگرام.