مفهوم منحنی شخصیت در فیلم سازی
روانشناسی فیلمسازی حوزه نسبتا جدیدی است که به مفاهیم و تأثیرات روانشناختی که در فیلم ها دیده می شود می پردازد. صنعت فیلم بیش از 100 سال است که وجود داشته است، اما اخیراً روانشناسان شروع به علاقه مندی به چگونگی تأثیر آن بر ذهنی افراد کرده اند. بسیاری از جنبه های مختلف فیلمسازی مانند تدوین، موسیقی متن، فیلمبرداری و موارد دیگر وجود دارد که می تواند بر احساسات یا افکار بیننده در مورد موضوعات خاص تأثیر بگذارد. برخی از فیلمسازان از این مفاهیم به طور هدفمند برای انتقال پیام خود استفاده می کنند در حالی که برخی دیگر متوجه نمی شوند که این کار را انجام می دهند. در اینجا به منظور آشنایی بیشتر با مفهوم منحنی شخصیت در فیلم سازی لازم است ادامه مطلب را بررسی کنید.
نکات مهم در بررسی مفهوم منحنی شخصیت در فیلم سازی
در بررسی مفهوم منحنی شخصیت در فیلم سازی باید بدانید که برخی استدلال می کنند که آنها فقط برای اهداف سرگرمی ایجاد شده اند و به هیچ وجه نباید به صورت انتقادی تحلیل شوند. دلیل دیگر این است که ما دوست داریم برایمان داستان بگویند تا به زندگی خودمان فکر کنیم و اینکه بعداً چه اتفاقی میافتد یا در موقعیت های خاص چگونه رفتار می کنیم. همه ما افراد متفاوتی با پیشینه های متفاوت هستیم، اما فیلم ها به ما این شانس را می دهند که نوعی ارتباط یا تفاهم را در جایی که در غیر این صورت وجود نداشت، داشته باشیم. همه این عوامل باعث می شود که فیلم ها به شکل قدرتمندی از سرگرمی و هنری تبدیل شوند که امیدوارم این راهنما به شما نیز نشان دهد!
- تحلیل مفهوم منحنی شخصیت در فیلم سازی چیست؟
تحلیل فیلم در روانشناسی فرآیند تفسیر فیلم از دیدگاه روانشناختی است. این را می توان در هر سطحی انجام داد، اما معمولاً شامل نگاه کردن به آنچه فیلم در مورد رفتار و تجربه انسان می گوید، می شود. همچنین به چگونگی تفسیر داستان ها و نمادها در زندگی می پردازد. در اینجا برخی از رویکردهای مختلف برای تجزیه و تحلیل فیلم را بررسی می کند، و همچنین نمونه هایی را برای خوانندگان ارائه می دهد تا خودشان را امتحان کنند! همه ما عاشق فیلم ها هستیم و می خواهیم معنی آنها را بدانیم. روانشناسی نظریه های مختلفی در مورد نحوه عملکرد ذهن ما دارد، بنابراین جای تعجب نیست که راه های مختلفی برای تجزیه و تحلیل آنها وجود دارد
تحلیل منحنی شخصیت در فیلم سازی چیست؟ روانشناسان نظریه های زیادی در مورد طبیعت و رفتار انسان ارائه کرده اند. برخی فکر می کنند انسان ها ذاتاً خوب هستند در حالی که برخی دیگر معتقدند ما ذاتاً خودخواه هستیم. دیگران ما را جایی بین این دو افراط یا چیز دیگری می بینند. ما حتی ایده هایی در مورد اینکه چرا مردم جذب انواع خاصی از فیلم ها (مثلاً ترسناک) می شوند، داریم. هدف تحلیل فیلم در روانشناسی درک افکار و احساساتی است که افراد در طول یک فیلم تجربه می کنند. این را می توان با پرسیدن سوالاتی مانند “احساس این شخص در مورد این صحنه چیست؟” یا “قهرمان داستان در این مرحله چه فکری می کرد؟” اینها برخی از سوالات متعددی است که در یک جلسه نمایش درمانی بین فردی پرسیده می شود.
منحنی شخصیت
روانشناسی فیلمسازی
تحلیل منحنی شخصیت در فیلم سازی تکنیکی در روانشناسی است که شامل تجزیه و تحلیل فیلم ها برای پیام های زیربنایی آنها می شود. این را می توان با نگاه کردن به آنچه که فیلم به تصویر می کشد، چگونه آن را به تصویر می کشد و زمینه ساخت فیلم انجام می شود. روش های مختلفی برای انجام این نوع تحلیل وجود دارد، اما یکی از آنها به طور خاص “تکنیک رورشاخ” نامیده می شود. تکنیک رورشاخ به صحنه هایی از فیلم هایی که قبلاً نمایش داده شده اند و همچنین صحنه هایی که دیگر هرگز دیده نمی شوند نگاه می کند تا معنایی را در پشت آنها بیابد.
- دستور کار برای روانشناسی فیلم
روانشناسی فیلم رشته نسبتا جدیدی است. در گذشته، به فیلم به عنوان چیزی نگاه میشد که فقط میتوان آن را منفعلانه تماشا کرد. با این حال، با ظهور روانشناسی شناختی و علوم اعصاب – هر دو حوزههایی که به بررسی نحوه تفکر و رفتار مردم میپردازند – نشان داده شد که فیلم میتواند بر افکار و احساسات بیننده تأثیر بگذارد. با در نظر گرفتن این دانش، میتوانیم بهتر درک کنیم که فیلمها چگونه از نظر روانی بر ما تأثیر میگذارند. مفاهیم روانشناختی زیادی در صنعت فیلم به کار رفته است. بحثهای زیادی در مورد اینکه آیا فیلمهای ترسناک باعث ترس میشوند یا نه وجود دارد، اما همه موافقند که چیزی در آنها وجود دارد که مردم را به خود جذب میکند.
اکثر تولید کنندگان بزرگ فیلم برگه های اطلاعاتی را با جزئیات فنی در مورد محصول خود منتشر می کنند. اگر تا به حال به چنین دیتاشیت نگاه کرده باشید، احتمالا نمودارهایی مانند موارد زیر را دیده اید:
روانشناسی فیلم
در بررسی مفهوم منحنی شخصیت در فیلم سازی باید بدانید که این نمودارها منحنی های مشخصه نامیده می شوند (زیرا آنها ویژگی های مشخصه فیلم یا کاغذ را نشان می دهند) یا منحنی های حساس سنجی (حساسیت سنجی مطالعه مواد حساس به نور است). برای کسانی از ما که فیلمبرداری میکنیم، فکر میکنیم درک این که منحنیها در مورد چه ویژگیهایی هستند میتواند مفید و جالب باشد. متأسفانه، بیشتر کتابها و مقالاتی که به حساسیتسنجی میپردازند، توسط عکاسانی نوشته شدهاند که به ریاضیات، نمودارها و تستها علاقه دارند (یا حتی وسواس زیادی به آن دارند). هدف ما جمع آوری منبعی است که:
نسبتاً دقیق و عمیق است.
یعنی برای افرادی که عاشق نمودارها و معادلات نیستند نیز قابل دسترسی است.
به دانش قبلی زیادی نیاز ندارد (همه چیزی که واقعاً نیاز دارید درک رابطه بین ISO، دیافراگم و سرعت شاتر است).
به تجهیزات گران قیمت مانند چگالی سنج نیاز ندارد.
موارد اضافی را به حداقل می رساند – به عنوان مثال. فیزیک نور، یا شیمی پردازش فیلم
آیا دانستن این موارد شما را به عکاس بهتری تبدیل می کند؟ احتمالا نه. اما امیدواریم درک بهتری از فیلم و کاغذ – ابزارهای اساسی تجارت ما – و نحوه واکنش آنها به نور به شما بدهد. با تکیه بیشتر بر این دانش (و کمتر بر آزمون و خطا)، شاید بتوانید راحت تر به نتایج دلخواه خود برسید و در پول و زمان صرفه جویی کنید. وقتی نتایج با آنچه انتظار داشتید متفاوت باشد، ممکن است برای درک آنچه اتفاق افتاده مجهزتر باشید.
شخصیت در فیلم سازی
موارد حائز اهمیت در بررسی تحلیل منحنی شخصیت در فیلم سازی
در بررسی مفهوم منحنی شخصیت در فیلم سازی باید بدانید که وقتی عکس می گیرید، نور سوژه از طریق لنز وارد می شود و به فیلم برخورد می کند و باعث ایجاد تغییرات شیمیایی خاصی می شود. هنگامی که چاپ می کنید، نور بزرگ کننده از طریق نگاتیو و به کاغذ حساس به نور تابیده می شود و دوباره باعث تغییرات شیمیایی می شود. در هر دو مورد، ورودی نور است. نتیجه این تغییرات شیمیایی – خروجی – چگالی است.نواحی روشنتر از یک صحنه، تراکم بیشتری روی نگاتیو ایجاد میکند، که نور بیشتری را هنگام چاپ مسدود میکند و بنابراین در چاپ سبک تر میدشود. برعکس، مناطق تیره تر، سیاه تر به نظر می رسند.
- سیستم منطقه 101
تا اینجای کار ما از لحاظ کیفی صحبت کرده ایم – نور بیشتر یا نور کمتر، چگالی بیشتر یا چگالی کمتر. گام بعدی این است که با استفاده از مفاهیم کمی، کمی دقیق تر شوید. برای آن، ما از سیستم منطقه ای که توسط انسل آدامز و فرد آرچر فرموله شده است، استفاده می کنیم. اگر قبلاً سیستم منطقه را درک کرده اید، به بخش بعدی بروید. در هر صورت، این یک توضیح کامل از Zone System نیست، که میتوان کتابهای کاملی درباره آن نوشت (و تاکنون) نوشته است. در اینجا، ما فقط بر روی برخی از مفاهیم اصلی که برای درک منحنی های مشخصه مفید هستند، تمرکز می کنیم.
- مناطق در تئوری
یک صحنه در دنیای واقعی طیفی از مقادیر روشنایی از تاریکی تا روشن دارد. اینها را می توان به عنوان یک مقیاس پیوسته نشان داد. برای سادگی، مقادیر به مناطق مجزا تقسیم می شوند. انسل آدامز 11 منطقه را شناسایی کرد که از 0 تا 10 شماره گذاری شده بودند.
Zone 0 حداکثر مشکی در چاپ.
منطقه 1 نزدیک به سیاه؛ تناژ کم اما بدون بافت.
Zone 2 اولین اشاره به بافت. تاریک ترین قسمت هایی که برخی از جزئیات در آن ثبت شده است.
منطقه 3 سایه های بافت. مواد تیره
منطقه 4 شاخ و برگ تیره؛ سنگ تیره؛ مناطق سایه در چشم انداز
منطقه 5 خاکستری . پوست تیره در نور خورشید
منطقه 6 پوست قفقازی در نور خورشید
منطقه 7 پوست بسیار روشن; اشیاء خاکستری روشن
منطقه 8 سفید
سفیدهای منطقه 9 بدون بافت به رنگ سفید خالص.
منطقه 10 سفید خالص پایه کاغذ.
در بررسی مفهوم منحنی شخصیت در فیلم سازی باید بدانید که منابع دیگر ممکن است مناطق بیشتر (یا کمتر) یا تعاریف کمی متفاوت داشته باشند، اما تغییرات جزئی مهم نیستند. اصل یکسان است در هر صورت، توصیفها عمومی هستند و «ارزشهای معمولی» را نشان میدهند. به عنوان مثال، رنگ پوست کاملاً متغیر است. علاوه بر این، ممکن است بخواهیم به دلایل هنری از ارزش های معمولی منحرف شویم.
سخن پایانی
برای یادگیری بیشتر می توانید از پکیج مستر کلاس عکاسی با دوربین و پکیج مستر کلاس عکاسی با موبایل خانم بهاره صالح نیا استفاده کنید. کافیست به سایت ایشان مراجعه کرده و با خرید پکیج های عالی ایشان از خدمات موثر و مفید ایشان در این حوزه بهره مند شوید
یکی از موفق ترین و محبوب ترین چهره های اینستاگرام و صاحب بزرگترین صفحه آموزش عکاسی با بیش از سه میلیون فالوور در اینستاگرام.